Idei despre cum să contribui la dezvoltarea copilului tău

Orice încurajare a unui comportament agreat, va crește șansele repetării acelui comportament. După stabilirea aptitudinilor pe care doriți să le încurajați la copil puteți utiliza diverse strategii pentru dezvoltarea unor relații bune cu copilul, încurajarea comportamentului bun și învățarea de noi aptitudini și comportamente, valabile pentru toate vârstele copilului.


Petreceți țimp cu copilul, chiar și pentru perioade scurte de timp calitativ, deoarece în acest fel îi arătați copilului că sunteți disponibili când are nevoie de dvs. Petrecerea unor perioade scurte de timp special – chiar și de 1 – 2 minute – frecvent în cursul zilei este de preferat unui timp mai lung pe care îl petreceți cu copilul dar ocazional.

Timpul de calitate diferă în fiecare familie și puteți avea propriile idei despre modul în care să vă petreceți timpul de calitate cu copilul dvs.

Discutați cu copilul – orice discuție cu copilul îl ajută să învețe să vorbească, să-și îmbogățească vocabularul și îl învață cum să discute cu ceilalți dar mai ales cum să asculte atunci când ceilalți vorbesc cu el. Este important ca atunci când vorbiți cu copilul să abordați subiecte care prezintă interes pentru copil, să împărtășiți idei și să vă manifestați interesul față de ceea ce are de spus copilul. Lăsați-l să vadă cât de important este pentru dvs. timpul petrecut cu el, în acest fel creându-i copilului o senzație de bine.

Arătați afecțiune – exprimarea frecventă a afecțiunii fizice (alintările, gâdilatul, pupicul, îmbrățișarea, ținutul mâinilor sau pur și simplu statul lângă el) reprezintă o metodă valoroasă de a manifesta interesul și grija pentru copil, metodă care ajută copilul să crească într-un mediu în care simt afecțiunea și încrederea de a manifesta și de a primi afecțiune de la cei apropiați.


Lăudați copilul - observați comportamentul bun al copilului și lăudați-l pentru comportamentele care vă plac. Lauda descriptivă este preferabilă aprobării generale. Astfel că este bine să descrieți exact ceea ce va plăcut din ce a făcut copilul, fiind sinceri în ceea ce spuneți și cu mult entuziasm. Este bine să evitați comentariile care invocă comportamente problematice (ex. Mulțumesc că nu m-ai întrerupt sau E bine să te văd jucându-te fără să țipi).

Acordați atenție copilului – un zâmbet, o clipire, o aprobare cu capul sau pur și simplu cu privirea sunt forme de încurajare a comportamentului dorit la copil și care plac copiilor. Acestea intensifică lauda ți îi arată copilului cât de mulțumit este părintele de comportamentul lui.

Activități interesante – având la dispoziție activități și jucării interesante și distractive îl ajută pe copil să fie ocupat, să învețe și mai ales să prevină plictiseala și eventualele probleme. Puteți crea împreună diverse jocuri și activități distractive și interesante pentru casă și pentru aer liber.


Arătați un exemplu bun – lăsați copilul să observe descriind ceea ce faceți și lăsându-l să vă imite; oferiți ajutorul dvs. dacă considerați necesar și încurajați copilul să încerce din nou fără ajutor; lăudați-l și încurajați-l pentru încercarea lui dar și pentru lucrurile pe care le poate face singur.

Nu uitați că, copilul este oglinda părintelui, adică ceea ce vede la părinte va fi un model de comportament pe care copilul va încerca să și-l însușească (ex. nu vă puteți aștepta ca, copilul dvs. să nu țipe, dacă chiar dvs. ridicați tonul și țipați mult).

Aplicați educarea incidentală – atunci când copilul vă adresează o întrebare nu îi oferiți imediat răspunsul ci puneți întrebări și încercați să-l ajutați pe copil să învețe mai mult, să descopere lucrurile singur și să vorbească mai mult; ajutați-l cu sugestii prin care copilul poate rezolva problema și mai apoi lăudați-l pentru reușita lui.

Folosiți graficul de comportament – notați comportamentul pentru care doriți să folosiți un grafic și gândiți-vă la ce veți pune pe grafic (timbre, abțibilduri, ștampile, steluțe, fețișoare etc.); descrieți apoi recompensele principale pe care copilul le poate câștiga pentru un număr anume de abțibilduri sau fețișoare, alegând recompense plăcute copilului.





Nicoleta Iordache
Psiholog specialist, Timișoara